Számítógép által (és néha számunkra is) olvashatatlan dokumentumok, átláthatatlan, nehezen kezelhető adatok - sokan belefuthattunk már ezekbe újságíróként, civilként, akár a közügyekért érdeklődő állampolgárként. Azért töltöttünk egy hetet a horvátországi Isztriában egy falu végén, hogy készítsünk egy platformot, ami megkönnyíti az egyébként nehézkesen értelmezhető és összehasonlítható vagyonnyilatkozati dokumentumok felszabadítását. Mutatjuk, mire jutottunk!
Három év
Idén harmadik éve, hogy megrendezzük a Vagyonnyilatkozatok hajnalát. Ilyenkor összegyűlünk az irodánkban és önkéntesek, barátaink, illetve országszerte a számítógép előtt ülők segítségével közösen felszabadítjuk a parlamenti képviselők vagyonnyilatkozatait. Az adatbázisba rendezésre azért van szükség, mert a képviselők akár papíron, akár az interneten is töltik ki a dokumentumot, a parlamenti honlapra feltöltött anyag mindenképpen egy szkennelt pdf lesz, ami megnehezíti az összehasonlítást a korábbi évek adataival és szinte lehetetlenné teszi a kereshetőséget.
A vagyonnyilatkozati rendszer több sebből vérzik: nincs valódi átláthatóság, nincs szankcionálás és nincs valódi ellenőrzés sem. Egy XXI. századi vagyonnyilatkozati forma elkészítése a kormány (nem is olyan ördöngősen nagy) feladata lenne, de amíg nem áll rendelkezésünkre, kénytelenek vagyunk mi pótolni az űrt. Elmúlt két évben szerzett tapasztalatunk alapján egy az előre elkészített űrlappal a procedúra éjféltől - a vagyonnyilatkozatok publikálásától - körülbelül reggel négy-öt óráig tart. Két évvel ezelőtt még egy egyszerű Google doksiban gyűjtöttük az adatokat, tavaly már egy osztott képernyős platform gyorsította és tette könnyebbé a folyamatot. Idén január végén egy hétig gyúrtuk a kérdéseket, vagyonbevallások pdf-jeit és a platform továbbfejlesztését azért, hogy felhasználóbarátabb kialakítással segítsük az adatátvitelt - és hosszú távon relevánsabb tanácsokat adhassunk a közpénzek kezelésével felruházott képviselőink elszámoltathatóságáról.
Replication sprint: fejlesztők, civilek közösen
A The Engine Room által szervezett második replication sprintre (~egy már korábban alkalmazott módszer vagy eszköz gyors átültetése egy hasonló projekt részére) két civil szervezet nyert részvételi lehetőséget: az ukrán Opora és a K-Monitor. Mindkét szervezet projektjében kulcsfontosságú volt a rossz minőségű dokumentumok kereshetővé tétele. Az eszközöket egy már létező platform alapján dolgozták ki, amit a mexikói ¿Quién Compró? szervezetnél használtak először.
we laughed, we worked, we progressed! #replicationsprint #timelapse @la_marite @njava @mayarichman @UTCplus8 @k_monitor @opora @KayMadejski pic.twitter.com/zOsJoXRVXE
— Tin Geber (@tingeber) 2017. január 30.
Míg mi a már fent említett vagyonnyilatkozati dokumentumok felszabadítását tűztük ki célul, az Opora politikusok magánadományait akarja átláthatóbbá tenni és adatbázisba rendezni - önkéntesek segítségével. Grigorii Sorochan több hónapon át járta be az ukrán bürokrácia kisebb-nagyobb hivatalait és fotózott le több ezer oldalnyi dokumentumot, amin az ukrán képviselők támogatásai szerepeltek.
Az adatok bevitelére mindkét esetben egy osztott képernyős felület készült el, ahol az egyik oldalon a feldolgozandó dokumentum (szkennelt, irka-firka pdf) szerepel, míg a másikon a beviteli űrlap. Az új felületen könnyebben eligazodhatsz majd, egyszerűbbé és átláthatóbbá vált a beviteli oldal. Élőben követhető, hol tart a feldolgozás, ráadásul az adatokat szinkronba hoztuk a Direkt36 által üzemeltetett Vagyonkereső.hu-val is, így röviddel az esemény után már ott is megtalálhatod a képviselők bevallott vagyonát, ami lehetővé teszi az összehasonlítást az elmúlt évek adataival.
A non-profit szervezet legfontosabb célja, hogy társadalmi változást segítsen elő a világ különböző pontjain. Ott segítenek, ahol a civilek elhatározása megvan, de a technológiai háttér hiányzik. Alkalmazásokat fejlesztenek, szakmai tanácsokat adnak és adatokkal dolgoznak. Közös irodájuk nincs, a világ számos helyén élnek munkatársaik, akik a különböző projektek idején találkoznak, a kapcsolatot a kettő között az interneten tartják. 2011 óta több, mint 200 kisebb-nagyobb szervezettel dolgoztak. Első replication sprintjüket Dél-Afrikában tartották, ahol Malawiból és Zimbabwéből jövő civilekkel működtek együtt, de segítettek korábban egy namíbiai civil szervezetnek is feldolgozni és vizualizálni az olaj- és gázfeltárással kapcsolatos adatokat. Itt olvashatsz róluk többet.
A programozókkal, kreatívval, trénerrel és tenni akarással felruházott csapat egy hét alatt rengeteg munkát fektetett abba, hogy mind az ukrán, mind a magyar közélet egy kicsivel átláthatóbb legyen. Te is kipróbálhatod az eredményt: január 31-én (kedden) szabadíts fel egy képviselői vagyonnyilatkozatot!