We use cookies.

Learn more

Isztriai faluban készült a vagyonnyilatkozatos online eszközünk 2017. február 1.

Azért töltöttünk egy hetet a horvátországi Isztrián, egy falu végén egy rakás informatikussal, hogy készítsünk egy platformot, ami megkönnyíti az egyébként nehézkesen értelmezhető és összehasonlítható vagyonnyilatkozati dokumentumok felszabadítását. Mutatjuk, mire jutottunk!

Számítógép által (és néha számunkra is) olvashatatlan dokumentumok, átláthatatlan, nehezen kezelhető adatok - sokan belefuthattunk már ezekbe újságíróként, civilként, akár a közügyekért érdeklődő állampolgárként. Azért töltöttünk egy hetet a horvátországi Isztriában egy falu végén, hogy készítsünk egy platformot, ami megkönnyíti az egyébként nehézkesen értelmezhető és összehasonlítható vagyonnyilatkozati dokumentumok felszabadítását. Mutatjuk, mire jutottunk!

 



Három év


Idén harmadik éve, hogy megrendezzük a Vagyonnyilatkozatok hajnalát. Ilyenkor összegyűlünk az irodánkban és önkéntesek, barátaink, illetve országszerte a számítógép előtt ülők segítségével közösen felszabadítjuk a parlamenti képviselők vagyonnyilatkozatait. Az adatbázisba rendezésre azért van szükség, mert a képviselők akár papíron, akár az interneten is töltik ki a dokumentumot, a parlamenti honlapra feltöltött anyag mindenképpen egy szkennelt pdf lesz, ami megnehezíti az összehasonlítást a korábbi évek adataival és szinte lehetetlenné teszi a kereshetőséget.


A vagyonnyilatkozati rendszer több sebből vérzik: nincs valódi átláthatóság, nincs szankcionálás és nincs valódi ellenőrzés sem. Egy XXI. századi vagyonnyilatkozati forma elkészítése a kormány (nem is olyan ördöngősen nagy) feladata lenne, de amíg nem áll rendelkezésünkre, kénytelenek vagyunk mi pótolni az űrt. Elmúlt két évben szerzett tapasztalatunk alapján egy az előre elkészített űrlappal a procedúra éjféltől - a vagyonnyilatkozatok publikálásától - körülbelül reggel négy-öt óráig tart. Két évvel ezelőtt még egy egyszerű Google doksiban gyűjtöttük az adatokat, tavaly már egy osztott képernyős platform gyorsította és tette könnyebbé a folyamatot. Idén január végén egy hétig gyúrtuk a kérdéseket, vagyonbevallások pdf-jeit és a platform továbbfejlesztését azért, hogy felhasználóbarátabb kialakítással segítsük az adatátvitelt - és hosszú távon relevánsabb tanácsokat adhassunk a közpénzek kezelésével felruházott képviselőink elszámoltathatóságáról.


Replication sprint: fejlesztők, civilek közösen


A The Engine Room által szervezett második replication sprintre (~egy már korábban alkalmazott módszer vagy eszköz gyors átültetése egy hasonló projekt részére) két civil szervezet nyert részvételi lehetőséget: az ukrán Opora és a K-Monitor. Mindkét szervezet projektjében kulcsfontosságú volt a rossz minőségű dokumentumok kereshetővé tétele. Az eszközöket egy már létező platform alapján dolgozták ki, amit a mexikói ¿Quién Compró? szervezetnél használtak először.






Míg mi a már fent említett vagyonnyilatkozati dokumentumok felszabadítását tűztük ki célul, az Opora politikusok magánadományait akarja átláthatóbbá tenni és adatbázisba rendezni - önkéntesek segítségével. Grigorii Sorochan több hónapon át járta be az ukrán bürokrácia kisebb-nagyobb hivatalait és fotózott le több ezer oldalnyi dokumentumot, amin az ukrán képviselők támogatásai szerepeltek.


Az adatok bevitelére mindkét esetben egy osztott képernyős felület készült el, ahol az egyik oldalon a feldolgozandó dokumentum (szkennelt, irka-firka pdf) szerepel, míg a másikon a beviteli űrlap. Az új felületen könnyebben eligazodhatsz majd, egyszerűbbé és átláthatóbbá vált a beviteli oldal. Élőben követhető, hol tart a feldolgozás, ráadásul az adatokat szinkronba hoztuk a Direkt36 által üzemeltetett Vagyonkereső.hu-val is, így röviddel az esemény után már ott is megtalálhatod a képviselők bevallott vagyonát, ami lehetővé teszi az összehasonlítást az elmúlt évek adataival.



theengineroom.png


 


 


A non-profit szervezet legfontosabb célja, hogy társadalmi változást segítsen elő a világ különböző pontjain. Ott segítenek, ahol a civilek elhatározása megvan, de a technológiai háttér hiányzik. Alkalmazásokat fejlesztenek, szakmai tanácsokat adnak és adatokkal dolgoznak. Közös irodájuk nincs, a világ számos helyén élnek munkatársaik, akik a különböző projektek idején találkoznak, a kapcsolatot a kettő között az interneten tartják. 2011 óta több, mint 200 kisebb-nagyobb szervezettel dolgoztak. Első replication sprintjüket Dél-Afrikában tartották, ahol Malawiból és Zimbabwéből jövő civilekkel működtek együtt, de segítettek korábban egy namíbiai civil szervezetnek is feldolgozni és vizualizálni az olaj- és gázfeltárással kapcsolatos adatokat. Itt olvashatsz róluk többet.


A programozókkal, kreatívval, trénerrel és tenni akarással felruházott csapat egy hét alatt rengeteg munkát fektetett abba, hogy mind az ukrán, mind a magyar közélet egy kicsivel átláthatóbb legyen. Te is kipróbálhatod az eredményt: január 31-én (kedden) szabadíts fel egy képviselői vagyonnyilatkozatot!


ad.PNG


ot.PNG